جایگزین های بنزین و سوخت های فسیلی
مصرف روز افزون اتانول (الکل) به عنوان سوخت خودرو
افزایش گازهای گلخانه ای و اثرات آنها بر کره زمین و همچنین محدود بودن منابع سوخت فسیلی، مدتی است که بشر بدنبال و کاهش آلاینده ها افتاده است. امروزه اتانول یکی از سوخت هایی است که کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده و استفاده از آن رو به رشد است.ولی به راستی چرا به اتانول سوخت سبز می گویند. در ادامه با مصرف اتانول به عنوان سوخت خودرو آشنا می شوید.
اتانول به طور کلی از مواد ارگانیک مانند میوه ها، غلات و … بدست می آید؛ اتانولی که به عنوان سوخت استفاده میشود معمولاً از غلات بدست می آید
سوخت اتانول (به انگلیسی: Ethanol fuel)، سوختی است از جنس اتانول یعنی همان الکل، این سوخت بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین بکار میرود.
زیستاتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدید پذیر بحساب میآید و میتواند از مواد خام کشاورزی بدست میآید. زیستاتانول میتواند از فراوردههایی مانند نیشکر، سیبزمینی، مانیوک و ذرت بدست آید.
تولید اتانول سوختی (برای ترابری و حمل و نقل) در جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی، از ۱۷ میلیارد لیتر به بیش از ۵۲ میلیارد لیتر رسیدهاست. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی، سهم سوخت اتانول در مصرف خودروهای بنزینی ۳٫۷٪ تا ۵٫۴٪ افزایش یافته و در سال ۲۰۰۹، تولید جهانی سوخت اتانول به ۱۹٫۵ گالن (۷۳٫۹ میلیارد لیتر) رسید.
سوخت اتانول بیشتر در ایالات متحده و برزیل مورد استفاده قرار میگیرد و این دو کشور در سال ۲۰۰۹ روی هم ۸۹٪ اتانول سوختی جهان را تولید کردند. هماکنون در ایالات متحده بیشتر خودروها توانایی داشتن بیش از ۱۰٪ سوخت اتانول (سوخت اتانول بهاضافه سوخت اصلی) را داشته و در برخی ایالتها و شهرهای این کشور، کاربری بنزین ۱۰٪ اتانولدار اجباری شدهاست. در برزیل نیز از سال ۱۹۷۶ میلادی، بکاربردن آمیخته بنزین و سوخت اتانول اجباری شده و در سال ۲۰۰۷، مقدار حقوقی هر یک در این آمیخته به صورت ۲۵٪ سوخت اتانول و ۷۵٪ بنزین آگاهی داده شد. علاوه بر این در سال ۲۰۱۰ برزیل بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودروی ویژه که توانایی کاربری سوخت اتانول به صورت مستقیم را دارند، داشتهاست .
در حال حاضر به سه روش از اتانول به عنوان سوخت استفاده میشود:
- اتانول به عنوان مخلوط با بنزین
- اتانول به عنوان افزایش دهنده اکتان
- اتانول خالص به عنوان سوخت
مزایای استفاده از اتانول به عنوان سوخت
- کاهش انتشار دی اکسید کربن
- کاهش انتشار CO و CH
- کاهش انتشار VOC ها(ترکیبات آلی فرار): سوخت های حاوی اتانول در کاهش VOC ها موثرند و نسبت به سایر سوخت ها صدمه کمتری به محیط زیست وارد میکنند.
- کاهش انتشار ذرات معلق(۱۰pm)
- عدم وجود اکسید های سولفور(SOxها): اگر اتانول خالص به عنوان سوخت استفاده شود، SOx ای ندارد و در نتیجه هیچ اسیدی تولید نمیشود. یکی از مشکلاتی که وجود SOx ها در هوا بوجود می آورد، باران های اسیدی است.
- کاهش اکسید های نیتروژن(NOx ها)
- نداشتن ترکیبات آروماتیک
- افزایش عدد اکتان
- کاهش ضربه(knocking) در موتور
- ایمنی بالا: اتانول از بنزین ایمن تر است و دیرتر آتش میگیرد، در برابر شعله به آسانی میسوزد و دود کمتری نسبت به بنزین تولید میکند.
البته نگرانی هایی نیز برای استفاده از اتانول وجود دارد. بسیاری معتقدند استخراج اتانول از ذرت، هدر دادن مواد غذایی است. این درحالی است که ۱ ملیون نفر در جهان از فقر غذایی رنج میبرند. یکی دیگر از مشکلات این روش این است که استخراج اتانول از ذرت، به انرژی بیشتر نسبت به انرژی خود اتانول نیاز دارد و این بدین معناست که باید از منابع دیگر انرژی برای تولید این نوع سوخت استفاده کرد.
معایب استفاده از سوخت اتانول
- انرژی دریافتی از آن نسبت به بنزین کمتر است که در نتیجه آن، خودرو های اتانول سوز از خودرو های بنزینی ضعیفترند.
- ساخت اتانول از مواد غذایی، باعث از دست رفتن مواد غذایی ضروری برای مردم میشود.
در حال حاضر فرایندی که برای استخراج اتانول مورد استفاده قرار میگیرد، انرژی بسیار زیادی نیاز دارد که خودش یک مشکل است اما با بهبود فرایند تولید اتانول و تولید آن از گیاهان و چوب(روش سلولزی)، این فرایند بهبود خواهد یافت.