💢آیا خودرو هم ویروسی می‌شود؟!

پیشرفت روز افزون فناوری خودرو، خطر ویروسی شدن و هک سامانه های وایرلس

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور عزیز ما ایران و درگیری همه کشورها با این اپیدمی و پیامد ها و آثار زیانبار این ویروس منحوس، توجه شما را به مطلبی از همین جنس و در مورد خودرو جلب میکنیم که آیا خودرو هم ویروسی می‌شود؟

از مهم‌ترین تغییرات صنایع اتومبیل‌سازی در چند سال اخیر ، سامانه‎‌های وایرلس و عناصر کنترلی غیر فیزیکی و کامپیوتری در روند اصلی این صنایع بوده است به شکلی که امروزه اغلب خودرو‌های ساخته شده توسط کمپانی‌های بزرگ، از این تکنولوژی‌ها برای اتومبیل‌های خود استفاده می‌کنند.
با پیشرفت فناوری‌های خودرو و تعامل بیشتر با رایانه‌های خودروهای دیگر، خطرات جدیدی به سرویس‌های دوره‌ای و تجهیزات خودرو اضافه می‌شود.

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌های معتبر جهان، خطرات و جرائم سایبری مانند هک یا حتی ویروس در خودروهای آینده موضوع مهمی است که باید از حالا در مورد آن برنامه‌ریزی کرد.

چند سال پیش بود که حدود ۱۰۰ مشتری یک نمایندگی فروش خودرو در تگزاس، با مشکل مشترک و عجیب مواجه شدند.
با وجود تلاش‌ فراوان، خودرو استارت نمی‌خورد و دزدگیر برخی خودروها فقط در صورت قطع کردن اتصال باتری خاموش می‌شد. دلایل مضحکی چون جن‌گیر شدن خودروها و اتفاقی بودن برای این مشکل عجیب مطرح شد؛ اما پس از تحقیقات محلی مشخص شد که منبع این مشکل یکی از کارکنان سابق آن نمایندگی خودرو و اقدام او به هک کردن سیستم رایانه‎ی خودروها بوده است.

هک آپشن های جدید خودروها با استفاده از امواج رادیویی؟

یکی از عمومی‌ترین فناوری‌های بوجود آمده در خودرو‌های امروزی تکنولوژی کی لس بوده که در خودرو‌های یک دهه اخیر به وفور مشاهده می‌شود.
فناوری کیلس این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون نیاز به استفاده از سوئیچ خودرو، وارد آن شده و موتور را روشن کنید.
این فناوری با استفاده امواج رادیویی کار می‌کند
یک سری امواج با کد‌های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر اتومبیل ارسال می‌شود و به راننده اجازه میدهد درب خودرو را بدون استفاده از سوئیچ باز و بسته کند.
چندی پیش شخصی ادعا کرد که می‌تواند سیستم‌های کنونی استفاده شده در خودرو‌های جدید را نیز هک کند و برای اثبات ادعای خود، اتومبیلی آلمانی و مدرن را هک کرد که ویدیو منتشر شده از آن، سر و صدای زیادی در دنیای خودرو‌های مدرن راه انداخت.

بسیاری از کارشناسان خودرو در سراسر دنیا، پس از منتشر شدن ویدیو هک شدن خودرو، نظرات خود را در خصوص تکنولوژی کیلس بیان کردند که اگر بخواهیم از این نظرات نتیجه‌ای بگیریم می‌توانیم بگوییم که فناوری‌های متکی به امواج رادیویی فناوری‌های کاملا ایمنی نیستند و نمی‌توان آن‌ها را بدون نقص به حساب آورد، اما هک کردن آن‌ها کار آسانی نیست.
از همین رو کمپانی‌های اتومبیل‌سازی برای بالا بردن ایمنی خودرو‌های جدید از کد‌های متعدد و رمزگذاری شده استفاده می‌کنند که این موضوع توانسته است ایمنی خودرو‌های جدید را تا حد زیادی بالا ببرد.

بخش تاریک خودروهای مدرن، بدافزارها، امکان هک سیستم های کنترلی خودرو

بخش تاریک خودروهای مدرن، بدافزارها، امکان هک سیستم های کنترلی خودرو

اما هک کردن سیستم رایانه‌ی خودرو و اختلال در بخش‌های مختلف کنترلی مانند سیستم ترمز، تهویه و رادیو وجود دارد. پژوهشگران دانشگاه‌های راتگرز و کارولینای جنوبی تأیید کردند با سوء استفاده از امواج وایرلس که ناشی از سیستم ناظر بر فشار تایرها است، امکان بررسی و ثبت حرکات و جابه‌جایی خودرو وجود دارد. باتوجه به پژوهش‌های انجام‌شده، خودروهای مدرن در برابر ویروس‌های رایانه‌ای یا در اصل بدافزار (Malware) که بسیاری از کاربرهای رایانه با آن دست و پنجه‌نرم می‌کنند، بسیار آسیب‌پذیر هستند.

با پیشرفت فناوری‌های اتصالی خودروها مدرن و تعامل هرچه‌ بیشتر سیستم مرکزی خودرو با دیگر خودروها یا ابزارها، خطرات هک شدن یا بارگذاری بدافزار و ویروس در خودرو بیشتر شده است. به‌عنوان مثال خودرو‎‌های مدرن توانایی برقراری ارتباط و تعامل با وب‌سایت‌های پاندورا و حتی فیسبوک دارند که یک راه ارتباطی دوطرفه است و بنابراین آسیب‌پذیری بیشتر را ممکن می‌کند.
بدین ترتیب باید مراقب سیستم‌های صوتی و تصویری و همچنین تلفن‌های بیسیم تعبیه شده در خودرو‌های خود باشیم، زیرا بر اساس آمار‌های بدست آمده سیستم‌های مدیای مربوط به اتومبیل‌ها به راحتی از طریق فناوری بلوتوث هک می‌شوند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در صورتی که برایتان امکان‌پذیر هست برای سیستم مدیا خودرو خود رمزی در نظر بگیرید.

آسیب‌پذیری رایانه‌ی مرکزی خودرو(ECU) و نفوذ، ساده اما هنوز ممکن نیست

آسیب‌پذیری رایانه‌ی مرکزی خودرو(ECU) و نفوذ، ساده اما هنوز ممکن نیست

تا به‌ امروز رایانه‌های موجود در خودروها به دلیل راه‌های دسترسی کم به آن‌ها (اتصال مستقیم توسط کابل)، در برابر خطرات بدافزارها یا حمله‌های نفوذی و هک مصون بوده اند.
به دلیل لزوم اتصال مستقیم به سیستم مرکزی خودرو، نبود ابزارهای مناسب و مدل‌های فراوان خودرو در برندهای مختلف، توسعه و ساخت بدافزارهای خودرو گران و وقت‌گیر است و بر اساس آزمایش‌های جدید، هک کردن سیستم ایموبلایزر و کامپیوتر‌های خودرو‌ها، هزینه‌ی بسیار بالایی دارد، زیرا باید دستگاهی طراحی کرد که بتواند در کثری از ثانیه بین ۲ تا ۸ کد به کامپیوتر خودرو‌ها ارسال کند که برای ساخت چنین دستگاهی هزینه و البته دانش بالایی نیاز است.

درحال حاضر، هنوز اطلاعات دقیق و رسمی از سیستم‌های محافظتی منتشر نشده است؛ ولی هر روز به تعداد کارشناسانی که در مورد خطر هک شدن یا نفوذ بدافزارها به سیستم‌های رایانه‌ای خودروهای مدرن هشدار می‌دهند، اضافه می‌شود.

از نظر اغلب کارشناسان فعال در حوزه اتومبیل‌سازی، فعلا نگرانی جدی بابت هک شدن سیستم‌های امنیتی خودرو وجود ندارد، و خودروسازان هر روز در حال بالا بردن سطح ایمنی اتومبیل‌ها هستند،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *